قلع و قمع اشجار و مستحدثات غیر مجاز در حریم کانال های آب و برق نیاز به دستور دادستان یا دادگاه ندارد.

مسیر شما: صفحه اصلی - نظریات مشورتی - املاک و اراضی - قلع و قمع اشجار و مستحدثات غیر مجاز در حریم کانال های آب و برق نیاز به دستور دادستان یا دادگاه ندارد.

قلع و قمع اشجار و مستحدثات غیر مجاز در حریم کانال های آب و برق نیاز به دستور دادستان یا دادگاه ندارد.

تاریخ نظریه: 1400/09/10

شماره نظریه: 7/1400/1125

قلع و قمع اشجار و مستحدثات غیر مجاز در حریم کانال های آب و برق نیاز به دستور دادستان یا دادگاه ندارد.

استعلام :

موضوع: وفق ماده ۹ لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور، چنان‌چه در مسیر و حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و حریم کانال‌ها و انهار آبیاری، احداث ساختمان یا درختکاری و هر نوع تصرف خلاف مقررات شده یا بشود سازمان آب و برق بر حسب مورد با اعطاء مهلت مناسب با حضور نماینده دادستان مستحدثات غیرمجاز را قلع و قمع و رفع تجاوز خواهند نمود. 

سوال: چنان‌چه اشخاص به نظر سازمان آب و برق معترض بوده و بیان نمایند که قبل از ایجاد خطوط انتقال و توزیع برق در این مدل و یا مشخص شدن حریم کانال‌ها و انهار آبیاری مستحدثات ایجاد نموده‌اند؛

 ۱- آیا دادسرا مجاز به ارجاع موضوع به کارشناس از بابت این موضوع می‌باشد یا خیر؟

 ۲- در صورت مجاز بودن دادسرا و نظریه کارشناسی مبنی بر این‌که تصرفات قبل از ایجاد خطوط انتقال و توزیع نیروی برق بوده است دادسرا چه اقدامی باید انجام دهد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

اولاً، اعمال مقررات ماده ۹ لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور مصوب ۱۳۵۹ شورای انقلاب در مواردی است که تصرفات برخلاف مقررات از سوی اشخاص صورت پذیرفته است و لذا شامل مواردی که پیش از ایجاد حریم، از سوی اشخاص در املاک و اراضی متعلق به خود صورت پذیرفته است، نمی‌شود. 

ثانیاً، قلع و قمع موضوع ماده ۹ ذکر شده مستلزم دستور دادگاه یا دادستان نبوده و فقط حضور نماینده دادستان ضروری است. ثالثاً، چنانچه دادستان پیش از حضور یا معرفی نماینده و یا متعاقب آن متوجه شود که موضوع از شمول موارد قلع و قمع خارج است، تکلیفی برای موافقت با درخواست قلع و قمع و همکاری در این خصوص ندارد.

.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • واتس اپ
  • تلگرام
× Send
error: محتوای سایت محافظت شده است . وب سایت ابراهیم فصیحی مقدم
پیمایش به بالا