اگر در خصوص یک دعوا طبق رای وحدت رویه ۷۳۳ پرداخت غرامت بر مبنای خسارت تأخیر تأدیه ثمن حکم صادر شده باشد، طرح مجدد دعوا بر مبنای رای وحده رویه ۸۱۱ فاقد وجاهت است.

مسیر شما: صفحه اصلی - نظریات مشورتی - اگر در خصوص یک دعوا طبق رای وحدت رویه ۷۳۳ پرداخت غرامت بر مبنای خسارت تأخیر تأدیه ثمن حکم صادر شده باشد، طرح مجدد دعوا بر مبنای رای وحده رویه ۸۱۱ فاقد وجاهت است.

اگر در خصوص یک دعوا طبق رای وحدت رویه 733 پرداخت غرامت بر مبنای خسارت تأخیر تأدیه ثمن حکم صادر شده باشد، طرح مجدد دعوا بر مبنای رای وحده رویه 811 فاقد وجاهت است.

تاریخ نظریه: 1400/09/13

شماره نظریه: 7/1400/1043

اگر در خصوص یک دعوا طبق رای وحدت رویه ۷۳۳ پرداخت غرامت بر مبنای خسارت تأخیر تأدیه ثمن حکم صادر شده باشد، طرح مجدد دعوا بر مبنای رای وحده رویه ۸۱۱ فاقد وجاهت است.

استعلام :

با توجه به رای وحدت رویه شماره ۸۱۱ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور در خصوص تعیین مبنای خسارات ناشی از مستحق‌للغیر بودن مبیع بر اساس بهای روز مبیع با جلب نظر کارشناس، از آن‌جا که برخی اشخاص این خسارات را بر مبنای خسارت تأخیر تأدیه ثمن معامله مطالبه و رای قطعی اخذ کرده‌اند؛ 

اما این مبلغ با قیمت روز مبیع در زمان دریافت این خسارت تفاوت فاحشی دارد، آیا شخص می‌تواند بر مبنای عمومات و قواعد مسؤولیت مدنی مابه‌التفاوت این مبلغ را در یک دعوای جداگانه مطالبه کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

اولاً، برابر ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ رای وحدت رویه نسبت به رای قطعی بی‌اثر است؛ بنابراین اصل بر اجرای حکم قطعی یا قطعیت‌یافته است و استثنای قسمت اخیر ماده یادشده با توجه به سیاق عبارات به کار رفته در آن و قید عبارت «مطابق مقررات قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود»، 

ناظر بر احکام کیفری بوده و از فرض سؤال که واجد جنبه حقوقی است، منصرف است. ثانیاً، در فرض سؤال که قبلاً خریدار، دعوای مطالبه خسارت مستحق‌للغیر بودن مبیع را علیه فروشنده اقامه کرده و پرونده به استناد رای وحدت رویه شماره ۷۳۳ مورخ ۱۵/۷/۱۳۹۳ هیأت عمومی دیوان عالی کشور منجر به صدور حکم قطعی محکومیت فروشنده به پرداخت غرامت بر مبنای خسارت تأخیر تأدیه ثمن معامله شده است، 

موضوع واجد اعتبار امر مختومه بوده و طرح دعوای مجدد نسبت به همان موضوع دائر بر مطالبه مابه‌التفاوت میزان افزایش قیمت (تورم) اموالی که از نظر نوع و اوصاف مشابه همان مبیع هستند، به استناد رای وحدت رویه شماره ۸۱۱ مورخ ۱/۴/۱۴۰۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور و نیز قواعد مسؤولیت مدنی فاقد وجاهت قانونی است.

.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • واتس اپ
  • تلگرام
× Send
error: محتوای سایت محافظت شده است . وب سایت ابراهیم فصیحی مقدم
پیمایش به بالا